20110625

Blogging tips 1# - FIRST IMPRESSION :)

copied from here : http://muqarrabeen.blogspot.com/2010/04/blogging-tips-1-first-impression.html HAHA


Kekekeke. Bunbun nak mengeluarkan tips ni. Nak mengalahkan tips melz. Hohoo! Berangan je lebih padahal bunbun dan melz umpama langit dengan bawah tanah. Tak tercapai akalmu. Hakhak.



Hokayy paklong maklong, perkara pertama yang perlu dititkberatkan adalah first impression orang terhadap blog kita. Ecececece. Hebat je aku bagi tips ni. Wakakaka:D oke sambung;



Biasalah manusia ni memang suka JUDGE A BOOK BY IT’S COVER. Hahh! Kalau macam tu, biar kita buat COVER cantek-cantek punya. Kau suka sangat judge judge by cover ni kann, aku bagi kau baek punya judge. Hakhak.



Header blog ni umpama cover kepada blog kita sebab header ni yang pertama sekali orang tengok. Sama jugak macam kita nilai orang, mula-mula kita tengok luaran dia dulu lepas tu baru nampak dalam dia kannn. Betul tak paklong maklong? ;)



Yang penting header ni mestila dapat menarik perhatian orang kann. Kekeke;) macam ni la yang orang kata jatuh cinta pandang pertama; dari mata terus turun ke hati. Ececececece:P



Kalau blog yang takdepp header tu, orang akan menilai dari template dan kekemasan blog tu. Senang cerita penampilan blog yang sedap mata memandang dan tak menyakitkan mata. Faham takkk paklong maklong? ;) hakhakk. Eh kejap aku nak tanya, blog aku ni menyakitkan mata tak? Hohoo! Risau pulak aku dop bagi bagi tips tapi sendiri punya tak betul. Hakhak.






-----------------------------------------













TIPS MENDAPATKAN HEADER YANG CANTIK.






1- Rajin rajinlah belogwalking ke belog orang laen untuk mendapatkan idea dan mengembangkan kekretipan. Tapi jangan tiru sebijik pulakk. Karang kene boikot pulakk. Hukhukk


2- Belajarlah cara-cara nak design banner ni. Guna ADOBE PHOTOSHOP ke. Hape ke.


3- Kalau malas nak belajar design design ni buleh mintak tulung dari orang-orang yang reti. Masa nilah gunanya kawan. Hakhak:D nah, aii rekomen kat kau orang syahira ariff. dia ni handal bab bab photoshop ni. ekekeke;P cakap je aii yang rekomen, nantik dia kasik harga member. muahaha:D


4- Kalau nak letak muka sendiri dekat header tapi tak yakin dengan muka sendiri pastikan kau orang pakai bedak tebal tebal lepastu belajar cemane nak edit jerawat-jerawat pulokk. Ehh, alemak. Terbongkar rahsia aku wakakakaka:D


5- Banner yang ada personaliti lebih menarik. Kalau tu belog personal, janganla letak gambauu sayur ikan segala bagai. Tak logik oke. Hak hak hakk! :D









-------------------------------------------













Nah, aku nak menunjuk koleksi header aku yang tak romentik langsung T__T hukhukk.







MY HEADER COLLECTION


HEADER BULAN JANUARI / FEBRUARI











The very first header untuk blog ni. Hohooo! Model mata biru menjadi pilihan. Hakhakk. Sebenarnya gambauu ni versi edited sampai high saturation. Sebab tu nampak biru je mata tu. Ngiahaha:D ramai orang cakap yang the mata very biru youuuu! Hahaha! sempat jugak nak perasan mata aii macam mata model. huakaka!





Gabungan antara PAINT + PICASA + COREL PHOTOPAINT







HEADER BULAN FEBRUARI / MAC












Model bermata biru masih menjadi pilihan. Populariti belum menurun masih ngetop lagi. Hakhakk:D tapi aku tak suka warna pepel yang ini sebab nampak dull semacam huhuhuu! Hei tapi aku yang pilih sendiri warna tu. Muahaha:D



masa ni aku dah belajauu nak guna ADOBE PHOTOSHOP. Sebab terpengaruh dengan zack zukhairi lah ni. Kekekeke;P dia rajen belajau Photoshop siap carik tutorial dekat youtube. Aku pon gigih bukak youtube. Masalahnya aku tak faham hakhakk. Lepastu aku cuma belajauu dekat Photoshop help tu jek. Muahaha:D






gabungan antara PAINT + PICASA + ADOBE PHOTOSHOP




HEADER BULAN APRIL












Sungguh basi ohkayy model itu. Wakakaka:D basi maksudnya dah lama. Hahaha. Cistapoodahh bunbun! XD. Disini kau orang buleh lihat bahawa skill photoshop aku sudah semakin baik yawww. Muahahaha:D bangga terlebih pulakk. Ekekekeke;P tapi masih belum boleh mengalahkan syahira ariff T__T bhahaha!


Pemilihan kaler pepel juga sangat memikat hati. Hukhukk. Nampak bersinar-sinar gituuuu. Miahahaha:D hei heii, sebab akulah yang pilih kaler tu. Kalau cerita tu kalau tak membangga memang tak buleh. Wakakaka:D






Masih lagi gabungan antara PAINT + PICASA + ADOBE PHOTOSHOP




Dan sekarang…

Memperkenalkan HEADER TERBARU belog cik bunbun yang pepel ini :D



5

=

=

=

=

=

4

=

=

=

=

=

3

=

=

=

=

=

2

=

=

=

=

=

1

Tereng tereng jeng jenggg! Ohh. Malu nak tunjuk header tak lawa T__T












Yayyy! Dah ada model baru. Hukhukk :D tapi model ni perut buncit ;P plus, dia pose pelik, plus sebenarnya gambauu model tu banyak kekurangan hakhakhakk! tapi cantek kan header ni? Muahahaha. Masuk lif tekan sendiri T__T bahahaha!



Header ni belum letak lagi. Hukhukk. Esoklah perasmiannya. Sempena 1 mei kununnye. Huakaka:D dan ada satu penambahan yang akan aku buat sebagai seprais kununnya. Soooo, kau orang tunggu jelah esok. Ekekeke;P mungkin aii tambah kat situ muka bakal hasben aii ke kannnnn. Wakakakakaka:D




Oke daaaaaa :D sampai disini sahaja dan selamat beramal dengan tips yang tak seberapa. jumpa esokkk. Muah muahh. *tiba tiba T__T*





Sekian ;)







No comments: